Lijstplukkers in sapa! - Reisverslag uit Lào Cai, Vietnam van Roy Laat - WaarBenJij.nu Lijstplukkers in sapa! - Reisverslag uit Lào Cai, Vietnam van Roy Laat - WaarBenJij.nu

Lijstplukkers in sapa!

Door: Roy

Blijf op de hoogte en volg Roy

20 Oktober 2014 | Vietnam, Lào Cai

In hanoi hebben we de excursies geboekt naar Sapa en halong bay. We hebben geprobeerd om in de stad een goed reisbureau te vinden maar dat bleek onbegonnen werk in Vietnam. Je wordt op alle manieren gewaarschuwd voor valse reisbureau of waarbij de kwaliteit ver onder de maat is. In de lonely Planet hadden we dan een adres gevonden, de naam van het bureautje en huisnummer 52, maar eenmaal daar aangekomen zaten er minstens 3 bureau's naast elkaar met precies dezelfde naam, die erg toevallig allemaal huisnummer 52 hadden. Het kan allemaal hier.

Naar binnen gaan en vragen of zij daadwerkelijk de echte uit de lonely planet zijn heeft natuurlijk geen zin, dus zijn we gewoon terug naar het hotel gegaan en onze tours daar geboekt, wat achteraf een erg goede beslissing is. We raden iedereen aan om de tours in hanoi in dit hotel de boeken.

Het meisje van het hotel kwam toevallig uit Sapa, en was naar hanoi verhuisd. We konden kiezen voor de gewone tours die elk bureau aanbied en hadden dan de keuze uit een hotel overnachting of een homestay. Echter lazen we verhalen dat het gebied inmiddels zo toeristisch is geworden dat er gemaakte homestays zijn, 1 grote poppenkast dus. Toen stelde ze ons een andere trip voor met een kleine groep waarmee we rondgeleid werden door een vriendin van haar, die woonde in het nog niet toeristische noorden. Iets duurder, maar stukke leuker leek ons.

Bagage in het hotel kunnen laten, en met de nachttrein naar Sapa. Geen aanrader de nachttrein in Vietnam, 2 stapelbedjes die niet voor de lengte van Nederlanders gemaakt zijn, op een oppervlakte van 4m2, maar er zijn niet veel andere opties helaas om in Sapa te komen. Ik heb een nachtje wakker gelegen, rene heeft gelukkig nog iets kunnen slapen. 'S ochtends 7uur kwamen we aan op het station en werden we opgehaald door een busje: nog eens 1,5uur! In Sapa stad stormde de zogenaamde vrouwen in traditionelen kleding (speciaal voor ons aangetrokken volgens mij) op de bus af, in de hoop wat "zelfgemaakte" rommel te verkopen.

Toen kregen we daar in een hotel een ontbijt en de mogelijkheid om te douchen en/of om te kleden. Toen begon onze zware wandeling door de bergen en rijstvelden van Sapa. Helaas was alle rijst inmiddels al geplukt, geknipt of hoe ze dat ook noemen, maar ondanks dat was het uitzicht top. We kozen ervoor de moeilijkere route te nemen en dat hebben we geweten in de 30 graden met je rugzak voor 3 nachten op de rug. met een lunchpauze erbij zijn we 6,5 uur onderweg geweest, waarvan enkele van de irritante vrouwen in "traditionele" kleding ons tot over de helft hebben vergezeld. Toen hebben we bijna allemaal maar iets gekocht en waren we plotseling van ze af. Nog even kijken wie ik blij ga maken met het tasje! ;)

De homestay was echt back to basic, we sliepen bij een soort stam, de Red Zao noemde ze zich. Back to Basic zeker omdat in het dorp de elektriciteit was uitgevallen. In een houtenhuis midden tussen de bergen hebben we met echt vuur en een grote ijzere wokpan zitten koken, met behulp van het licht van onze telefoons. 1 grote ruimte waar de hele familie sliep, en voor ons was er een aparte ruimte met 8 bedden op een rij, zonder matras maar met een paar kleden en een kussen. Wassen doormiddel van koud water in grote plastic bakken, of je kon een Herbal bath nemen klaargemaakt door oma in een grote ijzere pot boven het vuur met verschillende kruiden. Dit water werd dan in een grote houten ton gegoten, waar je dan voor 3,5 euro in mocht. Daar zaten we dan in een grote houten ton vol met thee, maar wel lekker na zo'n zware wandeling. Ze waren nu een huis aan het bouwen en vertelde ons, omdat we er om vroegen, dat ze van 6 baden 1 houten paal konden kopen. Omdat wij met 6 waren, vonden we het een mooi gebaar om het alle 6 dan ook te doen.

Na het bad hebben rene en ik nog proberen te kaarten met een vietnamees van daar, maar die had iets te veel Happy water op, zoals ze het noemde, dus dat werd niets. De volgende ochtend een wandeling terug, minder zwaar maar helaas zag je geen hand voor ogen door de mist en begon het ook nog eens flink te regenen. Omdat we dus minder stopte voor een foto, waren we eerder terug en hebben we nog even over de markt in sapa gelopen, mooi de tijd om een mooi handgemaakt souvenir voor leonie te kopen! :)

Daarna weer de zelfde weg terug, bus en de vreselijke nachttrein...

Mochten er ooit mensen dezelfde reis gaan maken, we hebben de naam en het telefoonnummer van het vrouwtje opgeschreven.